29 września 2013

Tort niebieski samochód

Mój starszy syn zażyczył sobie na urodziny niebieski tort. Jakoś mnie to nie zdziwiło specjalnie bo niebieski to jego ulubiony kolor. Miałam więc pomysł na tort na wskroś niebieski; niebieski biszkopt, niebieska bita śmietana i niebieska masa cukrowa. Ale co dalej? Jak go ozdobić, żeby nie był to po prostu niebieski tort, ale coś ekstra? I nagle doznałam olśnienia. Przecież nieprzemijającą miłością syn mój darzy wszelkie samochody. A więc samochód! Niebieski samochód! Ha!, tylko jak się do tego zabrać? Okazało się że nie jest to w cale takie trudne :)

jak zrobić tort samochód




Na "zbudowanie" samochodu potrzebowałam 3 blaty biszkoptu.  Z poniższego przepisu otrzymałam dwa blaty jasne o średnicy 26cm.

Biszkopt:

6 jajek
1 szklanka cukru
1 szklanka mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia


Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywną pianę. Żółtka utrzeć na masę z cukrem, i delikatnie wymieszać z ubitymi białkami. Na koniec dodać mąkę z proszkiem i bardzo delikatnie połączyć wszystkie składniki.
Tortownicę wysmarować masłem i dno posypać bułką tartą (ew. wyłożyć papierem do pieczenia). Wylać ciasto i od razu włożyć do piekarnika nagrzanego do 189st. C. Piec ok. 30-40min.  


Jeden blat ciemny otrzymałam z połowy powyższego przepisu z tym, że zastąpiłam dwie łyżeczki mąki dwiema łyżeczkami kakao. Piekłam nieco krócej. Oczywiście można użyć samych jasnych biszkoptów i od razu upiec jeden biszkopt z 1.5podanej porcji.

Po wystudzeniu przekroić jasny biszkopt na dwa blaty i ułożyć je: jeden na drugim jasny, ciemny jasny.
Następnie przekroić biszkopt jak na zdjęciu poniżej i ułożyć ucięte kawałki pionowo na pozostałym biszkopcie, odejmując jedno "półkole". Musiałam też troszkę ściąć górę żeby kształt bardziej przypominał samochód ;)

tort samochód DIY


Biszkopty nasączyć (ja to zrobiłam sokiem wiśniowym) i przełożyć masą. 
Ja wybrałam masę na bazie serka mascarpone.

Masa mascarpone

500g serka mascarpone
250g Śmietanki 30% (36%)
100g cukru pudru

Serek wymieszać z cukrem. Śmietankę ubić na sztywno i wymieszać drewnianą łyżką z serkiem. Masę można dodatkowo schłodzić przed smarowaniem.
Ja podzieliłam ją na dwie części i do jednej dodałam łyżkę kakao.

Przelożenie tortu wyglądało u mnie następująco: biszkopt jasny, jasna masa mascarpone na której poukładałam wiśnie z konfitury, biszkopt ciemny, ciemna masa mascarpone, biszkopt jasny. Warstwy ułożone pionowo; biszkopt jasny, jasna masa z wiśniami, biszkopt ciemny, ciemna masa, biszkopt jasny, ciemna masa, biszkopt ciemny.

Cały tort pokryty był lukrem plastycznym, który nie może stykać się z masą na bazie bitej śmietany ponieważ się rozpuści. Dlatego należy posmarować tort np. masą budyniową albo prościej masłem, które można dodatkowo wymieszać z cukrem. Na to można wyłożyć lukier plastyczny.
Na pokrycie tego tortu użyłam 500g gotowego lukru w kolorze niebieskim. Okna i inne elementy powstały z lukru białego robionego przeze mnie i dodatkowo barwionego barwnikami spożywczymi. Przepis na lukier zamieszczę w następnym poście. Koła samochodu to Delicje.

Na rejestracji pojawiło się imię synka, a świeczki wbiłam w dach samochodu. I gotowe.

tort auto samochód dla dziecka na urodziny

Poniżej tort samochód obok tortu samolotu, który zrobiłam dla drugiego synka. Przepis pojawi się w najbliższych postach. Zapraszam.
tort samolot i tort samochód

13 komentarzy :

  1. super! za dwa tygodnie też będę robić tort samochód. Mam nadzieję, że wyjdzie tak pięknie jak Twój!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem, cudowne torty :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne torty :) Zapraszam do mnie na blog juz dodani obserwatorzy :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Tort świetny, przymierzam się do niego:) jaką wysokość miały łącznie blaty biszkoptowe, tak mniej więcej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeden biszkopt na ogół wyrasta na ok. 2cm x 3szt ;) tort w sumie (po nadaniu kształtu samochodu) miał pewnie jakieś 15cm, ale to szacuje bo go nie mierzyłam :)

      Usuń
  5. Hej, właśnie zbliża się podwójna impreza urodzinowa moich synów (3 i 1) :) i mam zamiar zrobić (pierwszy raz w życiu z użyciem masy lukrowej) dwa torty. Jeden samochód a drugi piłkę. I mam pytanie ile wcześniej można to przygotować. Tzn czy jak udekoruje tym lukrem wieczorem to spokojnie dotrwa do dnia następnego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widzę, że synów masz z taką samą różnicą wieku jak moi ;) co do tortów spokojnie możesz je zrobić dzień wcześniej. Najważniejsze żeby nie miały styczności z nieodpowiednią masą (o czym pisałam w poście o lurze) bo wtedy lukier może się stopić. Ostatnio robiłam tort dwa dni przed imprezą i z tego co mi wiadomo przetrwał nienaruszony, nawet mimo bardzo długiej podróży w bagażniku samochodu. Powodzenia.

      Usuń
  6. Witam wlasnie planuje niebawem synkowi zrobic ten tort. Mam kilka pytan. Ta masa mascarpone jest bardzo slodka? Myslalam nad masa bananowa tylko slyszalam ze jak sie posmaruje tort na zewnatrz masa maslana i dosatkowo lukier to juz jest sama slodycz. Pisze Pani ze mozna po prostu tylko maslem posmarowac tort- czyli po prpstu miekkim maslem tak po prostu? Bo jest wiele przepisow na ta mase maslana. Masa mascarpone i bananowa to bedzie za duzo raczej postawic na jedna mase? Nie chcialabym zeby ten tort byl strasznie slodki stad moje pytania. Czy moge zrobić biszkopt w piątek , w sobotę rano posmarowac masa i masłem a wieczorem lukier? Basia

    OdpowiedzUsuń
  7. Basiu, spokojnie możesz upiec biszkopt dzień wcześniej. Masa mascarpone z podanych proporcji wg mnie nie jest bardzo słodka, ale zawsze możesz dać mniej cukru pudru, wedle uznania. Nie wiem jak smakowo wyjdzie połączenie masy mascarpone z masą bananową, ja raczej zdecydowałabym się na jedną z nich. Lukier jest bardzo słodki sam w sobie, i faktycznie z masą maślaną tej słodyczy jest sporo, dlatego ja czasami smaruję samym masłem bez dodatku cukru, cieniutką warstwą. Zresztą u mnie lukru i tak nikt nie je, więc o przesłodzenie konsumujących się nie martwię. Mam nadzieję że zdążyłam z odpowiedzią, a tort wyjdzie wspaniały. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdążyła Pani tort będę tworzyć w ten piątek:) niech Pani mi jeszcze powie czy jak będę robiła następny ( drugą impreza) to czy jak zrobię w sobotę przed wielkanocą to dotrwa do poniedziałku wielkaocnego plus przejazd ok 20minut? Czy wystarczy mu chlodne miejsce? Roczek musi być wyjątkowy a z tym tortem myślę że na pewno taki bedzie:) do serka mascarpone jako tako nie dodaje się nic typu dżem lub owoce lepiej smakuje solo? Chyba że jest jakąś masa która by była orzezwiajaca do tego tortu i zarazem pasującą do masy lukrowej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masa mascarpone jest bardzo uniwersalna. Spokojnie można dodać roztopioną czekoladę, kakao, albo konfiturę wiśniową, maliny czy inne owoce (pamiętając żeby nie było zbyt dużo soku). Czasami dodaję też pokrojoną w małą kosteczkę galaretkę. Tort spokojnie dotrwa od soboty do poniedziałku, ale trzeba go trzymać w lodówce. Pozdrawiam

      Usuń
  9. Witam :) tort udało się zrobić pyszny:) masa mascarpone faktycznie super się nadaje. Miałam tylko problem z biszkoptem. Zrobiłam z 1,5 porcji i coś dziwnego się stało . rosło całkiem ładnie aż zrobił się wulkan( dosłownie) i w środku był nie zrobiony a na zewnątrz aż za bardzo spieczony ale różnymi kombinacjami udało się go dopiec. Chyba za duża temp i krótki czas pieczenia-to tak gdyby ktoś się pokusił na jednokolorowy biszkopt. Na jaką tortownicę to jest przepis ? Może miałam za mala. Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń

To nie jest miejsce na Twoją reklamę :)